Welcome Guest [Log In] [Register]
Welcome to Sakurakai. We hope you enjoy your visit.

You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free.

Join our community!

If you're already a member please log in to your account to access all of our features:

Username:   Password:
Add Reply
Ny hemsida?!
Topic Started: Oct 5 2010, 12:34 AM (5,027 Views)
Mcgreag
Member Avatar
Teknikansvarig, Revisor
[ *  *  *  *  * ]
Har börjat att skapa en ny hemsida.
Den bygger på Wordpress vilket gör det enkelt att uppdatera och förändra utseende direkt på sidan. Det går enkelt att ge vissa rättigheter att ändra allt, vissa att bara skapa och ändra undersidor och vissa att bara posta nyheter.

Nuvarande innehåll är bara ett tidigt utkast. Ingen information är inlagd än men har lagt upp en grundläggande menystruktur. Meta delen i sidebaren kommer tas bort när sidan är redo att blir primär hemsida. Ska försöka få en automatisk widget som visar torsdagschema där i stället.

Utseende är också ett mycket tidigt utkast. Gillar inte riktigt det jag har nu. Måste hitta ett trevligt theme (eller i värsta falla skriva ett eget). Om någon har förslag på ett trevligt wordpress theme så är det bara att länka. Nuvarande theme är 2010 Weaver med White sub theme.

Nya bannern är också bara ett utkast, något jag slängde ihop lite snabbt för att ha något i den stil jag tänker mig. Den som känner sig manad får gärna sätta ihop något bättre

Har ni några kommentarer, idéer eller annat så skrik. Jag suger på design så jag behöver att feedback jag kan få.

Adressen till sidan är:
http://www.sakurakai.se/test/
Offline Profile Quote Post Goto Top

Mcgreag
Member Avatar
Teknikansvarig, Revisor
[ *  *  *  *  * ]
Har börjat fylla i information. Har lagt upp grunder på verksamhet med de flesta undermenyer, kontakt, bli medlem och stadgar.

Många av texterna är tänkta att utökas senare men kan ses som en bra grund.

Har även lagt dit en gästbok. För att visa hur snabbt och enkelt det är att skapa saker med wordpress kan jag säga att jag la upp gästboken under en rast på jobbet med mobilen. Det tog ca 5 min.

Fortsätter i morgon. Om någon känner för att skriva någon av de ej gjorda sidorna eller utöka/slakta en redan färdig så säg bara till så ordnar jag rättigheter.

Torsten
Member Avatar
Japanskatolk
[ *  *  *  * ]
Ser utmärkt ut! Med en vettig struktur på sidan så är det väl bara att hoppas att den blir kontinuerligt uppdaterad på riktigt! Dock kändes sakurablomman i bannern högst intetsägande...

Mcgreag
Member Avatar
Teknikansvarig, Revisor
[ *  *  *  *  * ]
Torsten
2010-10-06 14:05:22
Dock kändes sakurablomman i bannern högst intetsägande...

Nu har jag bytt till en ännu mer intetsägande blomma :)
Någon som faktiskt kan design kan gärna få designa en bättre.

Gjorde en liten forumändring när jag ändå höll på.
http://forum.sakurakai.se pekar inte längre bara på forumet utan är url till forumet. Testa så får ni se, det krävs att man loggar in igen där (cookies är per domännamn).
Den gamla adressen fungerar så klart fortfarande.

Mcgreag
Member Avatar
Teknikansvarig, Revisor
[ *  *  *  *  * ]
Har nu fyllt i nästan all text. Bara Styrelsen (behöver en lista över vilka som faktiskt sitter där) och Historia (skriver nog den i morgon) kvar. Sen kan texten på vissa sidor gärna fyllas ut lite.

Torsdags schemat är inte heller överfört. Måste titta lite på hur jag ska lösa det på bästa sätt. Det ska också till en länk sida.

Guest
Unregistered

Skapade en användare, och testade att svara på "test kommentar". Designen är underbar, även om wordpress-upplägget är nytt för mig.
(tummen upp)
Quote Post Goto Top

Mcgreag
Member Avatar
Teknikansvarig, Revisor
[ *  *  *  *  * ]
Du har fått Editor rättigheter. Det är steget under Admin (som jag och Torsten har). Editor ger dig rätt att editera, radera och lägga till sidor och nyheter men inte ändra utseende och funktion.

Andra nivåer som finns är Author som kan skapa och editera sina egna nyheter (men ingen annans) och publicera dom. Och Contributor som kan samma som Author men kan inte publicera, en editor eller admin måste godkänna nyheten.

Tanken är att det är minst 2 med admin. Jag valde Torsten som den andra då han också har forum och webhost admin. Men om det är någon som känner att han vill verkligen ansvara för sidan så får den såklart också admin. Ska dock sägas direkt att det är ganska lätt som admin förstöra mycket om man inte vet vad man gör.

Editor får de som anser att de behöver rätt att kunna uppdatera sidor. Detta bör innefatta de flesta i styrelsen.

De lägre 2 nivåerna ser jag inte som så där jätteintressanta. Om man har ett behov av att kunna posta nyheter så kan man lika gärna få editor. Upplägget med nivåerna är egentligen för blogsidor men bör nog fungera för oss också.

Ska göra en liten guide sen hur man skapar och editerar. Särskilt hur man lägger till bilder, tog ett litet tag för mig att fatta det fungerade.

Du måste förresten som jag nämde ovan logga in på forumet igen. Det ligger nu under forum.sakurakai.se istället för z8.invisionfree.com/sakurakai, det är egentligen bara ett litet DNS tricks, det ligger egentligen fortfarande under z8 men det ser bättre ut så här tycker jag.

Sparris
Kassör
[ *  *  *  * ]
jag borde ha en editer konto. och vi bekräfta att jag är kassör men det vet vel alla redan

Mcgreag
Member Avatar
Teknikansvarig, Revisor
[ *  *  *  *  * ]
Sparris
2010-10-08 08:29:29
jag borde ha en editer konto. och vi bekräfta att jag är kassör men det vet vel alla redan

Du måste skapa ett konto på sidan själv först.

Mcgreag
Member Avatar
Teknikansvarig, Revisor
[ *  *  *  *  * ]
När är nästan allt fixat.
Det är några sidor som fortfarande saknar eller har bristfällig information:

Styrelsen
Har lagt upp en mall för hur det kommer att ser ut med grundläggande info om Anton och Sparris. Behöver fortfarande en lista över hela styrelsen och lite info från alla i den.

Stadgar
Stadgarna är kopierade från gamla sidan men jag är ganska säker på att vi gjorde några förändringar i stadgarna som inte står med där. T.ex tror jag vi tog bort saminköpande av manga för att dela på frakt från syfte och ändrade lite i chips kommunism paragrafen.

Historia
Ingenting där för tillfället. Får se om jag får tid att göra den.

Verksamhet -> Brädspel -> Övriga
Inget där just nu.

Verksamhet -> Övrigt
Inget där just nu.

De flesta andra av sidorna om verksamhet skulle behöva utökas men det är av lägre prioritet. Har dessutom inte fixat torsdagschema med avancerad funktionalitet som jag vill ha det. Nu är allt handgjort inklusive schemat i sidebaren. Får var såhär så länge.

Mcgreag
Member Avatar
Teknikansvarig, Revisor
[ *  *  *  *  * ]
Eftersom ingen har kommit med några direkta invändnignar så har jag nu bytt ut den gamla sidan mot den nya. Den gamla sidan kan fortfarande ses på:
http://www.sakurakai.se/gammal/

Torsten
Member Avatar
Japanskatolk
[ *  *  *  * ]
Ser utmärkt ut! Bra initiativ från början och bra jobbat!

Men jag tycker om att haka upp mig på småsaker som folk väl känner till... Valhall heter inte Valhalla så vitt jag vet, Japanska (som adjektiv) skrivs inte med inledande versal och jag är fortfarande tveksam till blomman i bannern. Fixade sak ett och två, men bara på huvudsidan för nu.

Mcgreag
Member Avatar
Teknikansvarig, Revisor
[ *  *  *  *  * ]
Det är nog en hel del fler fel när det gäller versaler och grammatik. Det mesta är skrivet ganska snabbt för att ha ett innehåll. Du får gärna rapportera eller fixa alla fel du hittar. Det gäller alla andra också. Hela omskrivningar av artiklar är ok det med, jag planerar inte att ha något monopol på innehållet, ju fler som skriver desto bättre.

Angående ny logo så har jag efterlyst både ny logo och hemsida i över ett år. Några enstaka som nämnt i förbigående att de eventuellt kanske skulle kunna tänka sig att göra något med det är uppenbarligen bara ord för ingenting händer. Jag säger nu måste vi ordna det här, "ja" säger alla och så händer ingenting är det vanliga.

Så den nuvarande logon stannar tills någon annan gör något bättre för jag kan inte göra det.

För de som (mot alla förmodan) känner sig manade så ska logon vara 940 px bred. Höjden kan varieras något (bör ligga i spannet 150-250px) men är för tillfället satt till 198 px. Det är standard storleken för wordpress logos. Brädden kan inte lätt ändras då det kräver att hela sidans bredd samtidigt ändras. Logon ska förutom att se bra ut på hemsidan också se bra ut som sidhuvud på reklamaffischer och liknande.

madde
Member Avatar
Sekreterare
[ *  *  *  * ]
Blev något förvånad när det var snyggare än vanligt på förstasidan, bra jobbat :D

Tycker inte att det är något fel på blomman i bannern, den har lite samband med vårt namn till skillnad från tidigare loggor.
(^.-)b

Mcgreag
Member Avatar
Teknikansvarig, Revisor
[ *  *  *  *  * ]
Jag skulle inte säga att det är något fel på blomman utan det är hela logon i sig som är intetsägande. Det fattas nått. Men jag har ingen aning om vad som bör göras med den.

Go to Next Page
« Previous Topic · Hemsidan · Next Topic »
Add Reply